Test

 

 

NOI INSTRUMENTE PENTRU RESTRUCTURAREA AFACERII ÎN DIFICULTATE NEW INSTRUMENTS FOR RESTRUCTURING BUSINESS IN DIFFICULTY
de Alice Ene, Managing Associate Voicu & Filipescu by Alice Ene, Managing Associate Voicu & Filipescu
Pandemia a avut un puternic impact asupra economiei, experții financiari anunță o nouă criză economică, iar noi simțim deja efectele recesiunii. În acest context, noile instrumente reglementate pentru restructurarea afecerilor în dificultate sunt binevenite și menite să contribuie substanțial la atenuarea efectelor crizei economice. The pandemic has had a strong impact on the economy, financial experts predict a new economic crisis and we are already feeling the effects of the recession. In this context, the new regulatory instruments for restructuring distressed businesses are welcome and should make a substantial contribution to mitigating the effects of the economic crisis.
Astfel, în Monitorul Oficial nr. 709 din data de 14 iulie 2022 s-a publicat Legea nr. 216/2022 pentru modificarea și completarea Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență. Această lege a fost adoptată ca urmare a implementării Directivei UE nr. 2019/1023 privind restructurarea preventivă, remiterea de datorie precum și măsurile de sporire a eficienței procedurilor de restructurare și insolvență, publicată în JO L172, din 26 iunie 2019 („Directiva”). Thus, Law No. 216/2022 amending and supplementing Law No. 85/2014 on insolvency prevention and insolvency proceedings was published in the Official Gazette No. 709 of 14 July 2022. This law was adopted following the implementation of EU Directive No. 2019/1023 on preventive restructuring, discharge of debt as well as measures to increase the efficiency of restructuring and insolvency proceedings, published in OJ L172 of 26 June 2019 (“the Directive”).
Scurte considerații asupra Directivei UE nr. 2019/1023 Brief considerations on EU Directive 2019/1023
Adoptarea Directiva privind restructurarea și insolvența la nivelul Uniunii Europene s-a realizat pe durata  exercitării președinției României la Consiliul Uniunii Europene, chiar dacă propunerea acestei Directive a fost înregistrată la data de 22.11.2016, din necesitatea uniformizării legislațiilor privind restructurarea și insolvența în statele membre, în contextul în care „se estimează că în UE dau faliment 200 000 de firme pe an (adică 600 pe zi), având ca rezultat 1,7 milioane de pierderi directe de locuri de muncă în fiecare an[1] The adoption of the Directive on restructuring and insolvency at the level of the European Union took place during Romania’s Presidency of the Council of the European Union, even though the proposal for this Directive was registered on 22.11.2016, due to the need to standardize the legislation on restructuring and insolvency in the Member States, in the context that “it is estimated that 200,000 companies go bankrupt in the EU each year (i.e. 600 per day), resulting in 1.7 million direct job losses each year”[1].
La origini, propunerea a avut ca fundament Raportul Băncii Mondiale[2] din anul 2016 care a stabilit o scală de la 0-16 în materia gradului de eficiență a procedurilor de insolvență. The proposal was originally based on the World Bank’s 2016 Report[2] which established a scale of 0-16 on the efficiency of insolvency proceedings.
Principalele modificări ale Legii nr. 85/2014 Main amendments of Law 85/2014
Legea nr. 216/2022 aduce modificări majore procedurilor de prevenire a insolvenței, respectiv a procedurii concordatului preventiv și înlocuiește integral mandatul ad-hoc cu procedura acordului de restructurare, dar aduce și unele clarificări, respectiv modificări ale unor dispoziții ce reglementează procedura de insolvență. Law No. 216/2022 introduces major changes to the insolvency prevention procedures, i.e. to the creditors arrangement procedure (in Romanian „concordat preventiv”) and replaces the ad hoc mandate in its entirety with the restructuring agreement procedure, but also introduces some clarifications, i.e. changes to some provisions governing the insolvency procedure.
În scopul prevenirii insolvenței se introduc concepte novatoare și instrumente menite să deschidă noi căi de salvgardare a afacerilor, acesta fiind scopul final atât al Directivei, cât și al Legii nr. 85/2014. In order to prevent insolvency, innovative concepts and instruments are introduced to open up new ways of safeguarding businesses, which is the ultimate purpose of both the Directive and Law No. 85/2014.
Restructurarea este privită ca un instrument la care trebuie să se apeleze cât mai timpuriu și cu o minimă implicare a instanțelor de judecată, astfel încât ele să fie eficace și să conducă rapid la acorduri extrajudiciare, atunci când subiecții restructurării sunt încă viabili din punct de vedere economic. Restructuring is seen as an instrument to be used as early as possible and with a minimum of court involvement, so that it is effective and leads quickly to extra-judicial settlements when the subjects of restructuring are still economically viable.
Conceptul avertizării timpurii în privința dificultăților financiare și regimul de responsabilizare sunt novatoare, determinate de necesitatea creării unor mecanisme concrete și eficiente prin care să se identifice, cât mai devreme, primele semnale ale unei stări de dificultate financiară. The concept of early warning of financial distress and the accountability regime are innovative, driven by the need to create concrete and effective mechanisms to identify early signs of financial distress.
Capitolul III nou introdus în Legea nr. 85/2014 prin Legea nr. 216/2022 pune în sarcina ANAF, respectiv a Ministerului Antreprenoriatului și Turismului responsabilitatea elaborării unor proceduri pentru inițierea mesajului de alertă privind neexecutarea unor obligații de către organul fiscal, evaluarea generală a situației financiare, informarea privind soluții de redresare, astfel de instrumente de avertizarea timpurie putând fi dezvoltate și de entități private. The new Chapter III introduced in Law No. 85/2014 by Law No. 216/2022 makes ANAF and. the Ministry of Entrepreneurship and Tourism responsible for the development of procedures for the initiation of the alert message on non-fulfilment of obligations by the tax authority, general assessment of the financial situation, information on recovery solutions, but such early warning tools can also be developed by private entities.
Din noua reglementare prevăzută la Articolul 6 din Legea nr. 85/2014 rezultă conceptul nou introdus din Directivă de dificultate de altă natură decât cea financiară, concept aliniat evoluției legislative realizate prin Regulamentul 2015/848[3] privind procedurile de insolvență (reformare)[4] care extinde domeniul de aplicare „pentru a include procedurile care sunt declanșate de situații în care debitorul se confruntă cu dificultăți de altă natură decât financiară, cu condiția totuși ca astfel de dificultăți să dea naștere la o amenințare reală și gravă la adresa capacității actuale sau viitoare a debitorului de a-și plăti datoriile la scadență”. From the new regulation set out in Article 6 of Law No. 85/2014 arises the newly introduced concept of non-financial difficulty introduced by the Directive, a concept aligned with the legislative developments achieved by Regulation 2015/848[3 ]on insolvency proceedings (recast) [4] which extends the scope “to include proceedings which are triggered by situations in which the debtor is in non-financial difficulties, provided however that such difficulties give rise to a real and serious threat to the debtor’s current or future ability to pay its debts as they fall due”.
Astfel, debitorul va face dovada faptului că se află în dificultate și poate fi subiectul unei proceduri de prevenire a insolvenței prin raportul întocmit de administratorul restructurării (în cazul procedurii acordului de restructurare) sau a administratorului concordatar (în cazul procedurii concordatului preventiv), care va cuprinde cel puțin următoarele elemente: Thus, the debtor shall prove that it is in difficulty and may be subject to insolvency proceedings by means of a report drawn up by the restructuring administrator (in the case of restructuring agreement proceedings) or the administrator of the creditors arrangement procedure (in Romanian „concordat preventiv”), which shall include at least the following elements:
  • natura stării de dificultate, respectiv descrierea împrejurării care determină afectarea temporară a activităţii şi efectele previzionate;
  • factorii interni şi externi care au determinat starea de dificultate a debitorului;
  • indicatorii financiari aplicabili respectivului debitor, care pot justifica existenţa unei ameninţări la adresa capacităţii viitoare a debitorului de a-şi plăti datoriile la scadenţă într-o perioadă de maximum 24 de luni de la apariţia împrejurării respective;
  • motivul pentru care dificultatea nu poate fi considerată reversibilă în mod natural prin continuarea activităţii planificate a debitorului fără luarea unor măsuri adecvate de redresare.
  • the nature of the difficulty, i.e. a description of the circumstance causing the temporary impairment of the business and the expected effects;
  • the internal and external factors that led to the debtor’s distress;
  • financial indicators applicable to that debtor which may justify the existence of a threat to the debtor’s future ability to pay its debts as they fall due within a period not exceeding 24 months from the occurrence of that circumstance;
  • the reason why the difficulty cannot be considered to be reversible in a natural way by the debtor continuing its planned activity without taking appropriate recovery measures.
Acest raport se va anexa acordului de restructurare, iar în cazul procedurii concordatului, cererii debitorului privind deschiderea procedurii de concordat. This report shall be annexed to the restructuring agreement and, in the case of creditors arrangement procedure, to the debtor’s application for the opening such procedure.
Debitorul beneficiar al unor astfel de proceduri de prevenire a insolvenței care a avut ca efect o descărcare definitivă de obligații, nu poate accesa o altă procedură de prevenire a insolvenţei într-un termen de 12 luni de la data închiderii acelei proceduri, singura opțiune fiind astfel declanșarea procedurii de insolvență. Cu ocazia declanșării unei proceduri de insolvență, însă, nu pot fi desfiinţate: A debtor who has benefited from such insolvency proceedings which has resulted in a final discharge of obligations cannot access another insolvency proceeding within 12 months of the date of closure of that proceeding, the only option being to open insolvency proceedings. However, when insolvency proceedings are opened, they cannot be dissolved:
  • actele şi operaţiunile rezonabile şi imediat necesare pentru continuarea derulării activităţii debitorului până la data omologării concordatului preventiv, cu excepţia situaţiei în care se dovedeşte, în condiţiile art. 117-122, că acestea au un caracter fraudulos;
  • actele şi operaţiunile efectuate în conformitate cu acordul de restructurare confirmat sau cu concordatul preventiv omologat, precum şi cele rezonabile şi imediat necesare pentru punerea în aplicare a acestora încheiate în perioada de restructurare în cursul normal al activităţii debitorului.
  • the reasonable and immediate acts and operations necessary for the continuation of the debtor’s business until the date of approval of the creditors arrangement, unless it is proved, in accordance with Articles 117-122, that they are fraudulent;
  • the acts and transactions carried out pursuant to the confirmed restructuring agreement or the approved creditors arrangement as well as those reasonably and immediately necessary for their implementation concluded during the restructuring period in the normal course of the debtor’s business.
Alte dispoziții comune celor două proceduri de prevenire – acordul de restructurare și concordatul preventiv Other provisions common to the two preventive procedures – the restructuring agreement and the creditors arrangement
Organele care aplică procedurile de prevenire a insolvenței sunt: instanţele judecătoreşti prin judecătorul-sindic, administratorul restructurării, respectiv administratorul concordatar. Administratorul restructurării şi administratorul concordatar trebuie să aibă calitatea de practician în insolvenţă. The bodies that apply insolvency prevention procedures are: the courts through the syndic judge, the restructuring administrator and the administrator of creditors arrangement. The administrator must be qualified as insolvency practitioners.
Creditorii participă la procedură în mod individual, în măsura permisă de drepturile aferente creanţelor lor, precum şi în mod colectiv, prin şedinţe colective ori de câte ori aceştia consideră necesar să se întrunească. Creditorii salariali îşi pot exercita drepturile prevăzute în prezentul titlu şi prin intermediul unui reprezentant ales dintre aceştia. Drepturile individuale şi colective ale salariaţilor, inclusiv drepturile de informare şi consultare, prevăzute de lege sau de contractele colective de muncă, nu sunt afectate de aceste proceduri. Creditors shall participate in the proceedings individually, to the extent permitted by the rights attached to their claims, as well as collectively, through collective meetings whenever they consider it necessary to meet. Wage creditors may also exercise their rights under this title through a representative chosen from among themselves. The individual and collective rights of the employees, including rights of information and consultation, provided for by law or by collective agreements, shall not be affected by these procedures.
Pe durata procedurilor de prevenire a insolvenței, debitorul îşi păstrează dreptul de administrare în condiţiile dreptului comun. During insolvency proceedings, the debtor retains the management rights under the ordinary law.
Prin derogare de la anumite dispoziții ale Codului de Procedură Civilă, modificările aduse Legii nr. 85/2014 permit instanței de apel să intervină într-un mod concret și practic, prin soluția ce urmează a o pronunța, asupra conținutului acordului/planului de restructurare, în funcție de criticile formulate, modificări ce vor fi implementate de debitor în termenul indicat de instanță. By way of derogation from certain provisions of the Civil Procedure Code, the amendments to Law No. 85/2014 allow the court of appeal to intervene in a concrete and practical way, by means of the decision to be rendered, on the content of the restructuring agreement/plan, depending on the criticisms made, changes that will be implemented by the debtor within the period indicated by the court.
Acordul de restructurare The restructuring agreement
Astfel cum am menționat deja, procedura mandatului ad-hoc se înlocuiește cu acordul de restructurare, care, în fapt, este un contract propus de debitor și negociat între debitor și creditori pentru redresarea activității și achitarea totală sau partială a creanțelor. Măsurile de redresare pot consta în restructurarea operaţională,  valorificarea unor active, fuziunea sau divizarea debitorului, cooptarea de noi acţionari/asociaţi, conversia creanţelor în acţiuni, etc. Art. 15² din Legea nr. 85/2014 prevede informațiile pe care trebuie să le conțină acordul de restructurare, informații care, de regulă, sunt cuprinse și într-un plan de reorganizare în procedura de insolvență. As already mentioned, the ad hoc mandate procedure is replaced by the restructuring agreement, which is in fact a contract proposed by the debtor and negotiated between the debtor and the creditors for the recovery of the business and the full or partial settlement of claims. Recovery measures may consist of operational restructuring, the sale of certain assets, merger or division of the debtor, co-option of new shareholders/partners, conversion of claims into shares, etc. Article 15² of Law No. 85/2014 provides for the information to be contained in the restructuring agreement, which is usually also included in a reorganisation plan in insolvency proceedings.
Acordul de restructurare se votează doar de creditorii ale căror creanţe sunt afectate (nu sunt achitate integral), creditorii ale căror creanţe nu sunt afectate neavând un drept de vot asupra acestuia, presupunând ca nu au niciun interes contrar procedurii. The restructuring agreement is only voted on by creditors whose claims are affected (not paid in full), creditors whose claims are not affected do not have a vote on it, assuming they have no interest against the procedure.
Similar planului de reorganizare, acordul de restructurare se votează separat, de creditori structurați în categorii distincte astfel:  a) creditori care beneficiază de drepturi de preferinţă; b) salariații; c) creditori indispensabili, dacă este cazul; d) creditori bugetari;  e) alți creditori. Similar to the reorganisation plan, the restructuring agreement is voted on separately, by creditors structured in distinct categories as follows: a) creditors with preferential rights; b) employees; c) indispensable creditors, if any; d) budgetary creditors; e) other creditors.
Un acord va fi socotit acceptat de o categorie de creanţe dacă în categoria respectivă acesta este acceptat de o majoritate absolută din valoarea creanţelor. An agreement will be deemed to be accepted by a category of claims if in that category it is accepted by an absolute majority of the value of the claims.
Pentru debitorii care au o cifră de afaceri netă sau, după caz, un venit brut de până la echivalentul în lei al sumei de 500.000 euro, în anul anterior, nu este obligatorie constituirea categoriilor de creanţe, iar acordul va fi socotit acceptat dacă este votat de majoritatea absolută din valoarea creanţelor afectate. În caz de unanimitate, nu mai este necesară confirmarea acordului de către judecătorul-sindic (instituindu-se procedura avizării acordului de către practicianul în insolvență administrator al restructurării). For debtors who have a net turnover or, where applicable, a gross income up to the equivalent in lei of the sum of 500,000 euro in the previous year, the establishment of categories of claims is not mandatory and the agreement will be deemed accepted if voted by an absolute majority of the value of the claims affected. In case of unanimity, the confirmation of the agreement by the syndic judge is no longer required (the procedure of approval of the agreement by the insolvency practitioner administrator of the restructuring is established).
După votarea acordului de către creditori, este supus confirmării judecătorului-sindic, în procedură rapidă, necontencioasă. Legea prevede situațiile în care judecătorul-sindic este obligat să confirme acordul de restructurare, soluția de respingere fiind întemeiată exclusiv pe motive de nelegalitate. After the creditors have voted on the agreement, it is submitted to the syndic judge for confirmation in an expedited, non-contentious procedure. The law provides for situations in which the syndic judge is obliged to confirm the restructuring agreement, the rejection being based solely on grounds of illegality.
Dacă un acord de restructurare este confirmat de instanţa de judecată, activitatea debitorului va trebui restructurată în conformitate cu prevederile acestuia, iar drepturile creditorilor titulari ai unor creanţe afectate urmează a fi modificate în conformitate cu prevederile acordului de restructurare confirmat. If a restructuring agreement is confirmed by the court, the debtor’s business will have to be restructured in accordance with its provisions and the rights of creditors holding affected claims will have to be modified in accordance with the provisions of the confirmed restructuring agreement.
Un acord de restructurare confirmat este opozabil tuturor creditorilor, inclusiv acelor creditori care au votat împotrivă sau nu şi-au exprimat votul cu privire la acesta, inclusiv creditorilor bugetari, cu condiţia respectării prevederilor legale cu privire la ajutorul de stat. A confirmed restructuring agreement is enforceable against all creditors, including those creditors who voted against or did not vote on it, including budgetary creditors, provided that the legal provisions on state aid are respected.
Administratorul restructurării va monitoriza trimestrial implementarea acordului. The restructuring administrator will monitor the implementation of the agreement on a quarterly basis.
Procedura de restructurare se închide fie prin îndeplinirea acordului de restructurare, fie prin eșuarea acestuia, în acest ultim caz, legea dispunând renașterea creanțelor reduse prin acord, precum și recalcularea accesoriilor care au fost suspendate pe perioada derulării acordului. The restructuring procedure is closed either by the fulfilment of the restructuring agreement or by its failure, in the latter case, the law provides for the revival of the claims reduced by the agreement, as well as the recalculation of the accessory claims that were suspended during the course of the agreement.
Concordatul preventiv The creditors arrangement
Elemente de noutate introduse prin Legea nr. 216/2022 procedurii concordatului: New elements introduced by Law No. 216/2022 (in Romanian „concordat preventiv”):
  • acordarea dreptului de a iniția procedura concordatului și creditorilor, cu condiția obținerii acordului prealabil al debitorului;
  • de la data deschiderii procedurii de concordat se suspendă de drept executările silite împotriva debitorului, indiferent de natura creanței, pe o perioadă de 4 luni, care poate fi prelungită, pentru motive temeinice, până la o perioadă maximă de 12 luni; prin excepție, executarea silită a creanțelor salariale nu se suspendă; (pe cale de consecință, pe parcursul duratei suspendării, se va suspenda şi cursul prescripţiei dreptului de a cere executarea silită, iar curgerea dobânzilor, penalităților de întârziere și a oricăror altor cheltuieli aferente creanțelor afectate, până la data omologării planului, se suspendă de drept);
  • se extinde perioada de întocmire a planului de restructurare de la 30 la 60 de zile de la deschiderea procedurii; continutul planului de restructurare este asemănător acordului de restructurare;
  • termenul maxim pentru îndeplinirea planului de restructurare este de 48 de luni, cu posibilitatea prelungirii cu încă 12 luni; în primul an fiind obligatorie plata a minimum 10% din valoarea creanțelor prevăzute în plan;
  • pentru finanțările acordate în cadrul procedurii concordatului se instituie un privilegiu asupra tuturor bunurilor mobile și imobile ale debitorului, libere de sarcini la momentul instituirii.
  • granting the right to initiate the procedure also to creditors, subject to the prior consent of the debtor;
  • as from the date of the opening of the procedure, enforcements against the debtor, irrespective of the nature of the claim, shall be suspended by operation of law for a period of 4 months, which may be extended for good grounds up to a maximum period of 12 months; by exception, enforcement of wage claims shall not be suspended; (consequently, during the period of suspension, the limitation period of the right to seek enforcement will also be suspended, and the accrual of interest, late payment penalties and any other costs relating to the claims affected, up to the date of approval of the plan, will be suspended by operation of law);
  • the period for drawing up the restructuring plan is extended from 30 to 60 days from the opening of proceedings; the content of the restructuring plan is similar to the restructuring agreement;
  • the maximum period for the fulfilment of the restructuring plan is 48 months, with the possibility of an extension for a further 12 months; in the first year, payment of at least 10% of the value of the claims provided for in the plan is mandatory;
  • for financing granted under the procedure, a lien is established on all the debtor’s movable and immovable property, free of encumbrances at the time of the procedure.
Procedura de votare a planului de restructurare este similară cu cea a votării acordului de restructurare cu următoarele particularități: The procedure for voting on the restructuring plan is similar to that for voting on the restructuring agreement with the following particularities:
  • în vederea votării planului de restructurare se pot constitui, în cadrul aceleiaşi categorii de creanţe, una sau mai multe subcategorii aparţinând unor creditori cu interese specifice comune, al căror tratament poate fi diferit de la o subcategorie de creanţe la alta;
  • în cazul constituirii de sub-categorii de creanțe, categoria se consideră că a votat planul de restructurare dacă acceptarea este realizată de majoritatea absolută din valoarea creanțelor din categoria respectivă.
  • for the purposes of voting on the restructuring plan, one or more sub-categories of claims belonging to creditors with common specific interests may be set up within the same category of claims, the treatment of which may differ from one sub-category of claims to another;
  • in the case of the establishment of sub-categories of claims, the category shall be deemed to have voted on the restructuring plan if acceptance is achieved by an absolute majority of the value of the claims in that category.
Judecătorul-sindic va omologa planul de restructurare aprobat de creditori, în procedură rapidă necontencioasă, verificând condițiile de legalitate prevăzute de lege. The syndic judge will approve the restructuring plan approved by the creditors, in an expedited non-contentious procedure, verifying the legality conditions provided for by law.
Procedura de închidere a concordatului este similară cu cea a acordului de restructurare cu consecințele evidențiate deja anterior. Procedura concordatului preventiv se poate aplica și grupurilor de societăți. The procedure for closing the rpocedure is similar to that of the restructuring agreement with the consequences already outlined above. The procedure can also apply to groups of companies.
Principalele modificări aduse procedurii de insolvență Main changes to insolvency proceedings
Printre modificările aduse procedurii de insolvență prin Legea nr. 2016/2022 enumerăm următoarele: Among the amendments made to the insolvency proceedings by Law No. 2016/2022 we list the following:
  • se introduce posibilitatea organizării ședinței adunării/comitetului creditorilor prin mijloace electronice de comunicare la distanță;
  • the possibility of organising the creditors’ meeting/committee by electronic means of distance communication is introduced;
  • se abrogă dispoziția în baza căreia sumele de bani existente în contul debitorului la data deschiderii procedurii şi asupra cărora este constituită o ipotecă mobiliară, precum şi garanţiile în numerar (cash colateral) vor fi distribuite la simpla cerere a creditorului;
  • the provision that money existing in the debtor’s account at the date of the opening of the proceedings and on which a movable mortgage is constituted, as well as cash collateral, shall be distributed at the creditor’s request is repealed;
  • înainte de expirarea termenului maxim de 12 luni prevăzut pentru perioada de observație, creditorii, debitorul sau administratorul judiciar va solicita judecătorului-sindic fie aplicarea art. 111 alin. (6) – înscrierea creanțelor contestate în mod provizoriu în tabelul definitiv în scopul demarării procedurii de reorganizare, fie prelungirea perioadei de observație pentru motive temeinice;
  • before the expiry of the maximum period of 12 months laid down for the observation period, the creditors, the debtor or the judicial administrator shall request the syndic judge either to apply article 111 para. (6) – provisionally contested claims to be entered in the final table of claims for the purpose of commencing reorganisation proceedings, either to extend the observation period for good grounds;
  • lista creditorilor indispensabili poate fi modificată și ulterior, aprobată de administratorul judiciar şi depusă la dosarul cauzei odată cu planul de reorganizare propus, în cazul în care s-au schimbat criteriile avute în vedere la data întocmirii acestei liste;
  • the list of indispensable creditors may be amended and subsequently approved by the judicial administrator and submitted to the case file together with the proposed reorganisation plan, if the criteria considered at the time the list was drawn up have changed;
  • durata planului de reorganizare este extinsă la 4 ani, cu posibilitatea prelungirii cu încă 1 an, durata totală maximă fiind astfel de 5 ani de la confirmarea inițială;
  • the duration of the reorganisation plan is extended to 4 years, with the possibility of an extension for a further year, making a maximum total duration of 5 years from initial confirmation;
  • creditorii pot formula atât obiecțiuni cu privire la legalitatea planului de reorganizare, cât și cereri de anulare a hotărârii adunării creditorilor prin care s-a votat planul de reorganizare, cereri ce vor fi solutionate deodată, prin aceeași sentință, de către judecătorul sindic;
  • creditors may raise both objections to the legality of the reorganisation plan as well as applications for the annulment of the creditors’ meeting decision approving the reorganisation plan, which will be decided at the same time, by the same ruling, by the syndic judge;
  • se consacră posibilitatea desfășurării licitației publice prin mijloace electronice de comunicare la distanță indicate, în conformitate cu prevederile regulamentului stabilit de lichidatorul judiciar, alternativă uzitată deja de practicienii în insolvență, în contextul pandemic;
  • it enshrines the possibility of conducting the public auction by the indicated remote electronic means of communication, in accordance with the provisions of the regulation established by the judicial liquidator, an alternative already used by insolvency practitioners in the pandemic context;
  • în ordinea de prioritate a plății creanțelor în caz de faliment, se introduce o nouă categorie de creanțe, respectiv creanţele provenind din finanţări acordate în proceduri de prevenire a insolvenței, precum și onorariile practicianului din astfel de proceduri.
  • in the order of priority of payment of claims in the event of bankruptcy, a new category of claims is introduced, namely claims arising from financing granted in insolvency proceedings as well as practitioner’s fees in such proceedings.
Toate aceste modificări adaptează cadrul legal intern la realitățile faptice ale spațiului economic intern, care, în ultima perioadă, în lipsa unor reglementări specifice, a condus la aplicarea unor măsuri compromițătoare și defectuoase, reducând astfel șansele de redresare a societăților aflate în dificultate, și contribuie la armonizarea legislațiilor europene. All these amendments adapt the domestic legal framework to the factual realities of the internal economic space, which in recent times, in the absence of specific regulations, has led to the application of compromising and defective measures, thus reducing the chances of recovery of companies in difficulty, and contribute to the harmonisation of european legislation.
În concluzie, insolvența este un domeniu de preocupare continuă, atât la nivel național, cât și la nivel internațional, în general, și european , în special, din perspectiva Pieței interne a Uniunii Europene, motiv pentru care demersurile conjugate a tuturor subiecților implicați – debitori, creditori, organe de aplicare a procedurii, instanțe judecătorești, autorități, legiuitor, sunt necesare și oportune. In conclusion, insolvency is an area of ongoing concern, both at national and international level, in general, and at European level, in particular, from the perspective of the Internal Market of the European Union, which is why the combined efforts of all parties involved – debtors, creditors, enforcement bodies, courts, authorities, legislator, are necessary and opportune.
[1] Expunerea de motive la propunerea de Directivă privind cadrele de restructurare preventivă, a doua șansă și măsurile de sporire a eficienței procedurilor de restructurare, de insolvență și de remitere de datorie și de modificare a Directivei 2012/30/UE, COM (2016) 723 final, Strasbourg, 22.11.2016. [1] The statement of reasons to the proposal for a Directive on preventive restructuring frameworks, second chance and measures enhancing the efficiency of restructuring, insolvency and discharge of debt procedures and amending Directive 2012/30/EU, COM(2016) 723 final, Strasbourg, 22.11.2016.
[2] Disponibil la: http://documents.worldbank.org/curated/en/172361477516970361/Doing-business-2017-equal-opportunity-for-all. [2] Available at: http://documents.worldbank.org/curated/en/172361477516970361/Doing-business-2017-equal-opportunity-for-all.
[3] Referitor la acest regulament, a se vedea Andreea Deli-Diaconescu, Problema de compatibilitate dintre procedura insolvenței și Codul de procedură civilă, Editura Universul Juridic, București, 2019, pag. 58-67 și Marcela Comșa, Regulamentul privind procedurile de insolvență. Jurisprudența Curții de Justiție a Uniunii Europene, Editura Universul Juridic, București, 2017, pag. 267-350. [3] On this regulation, see Andreea Deli-Diaconescu, Problem of compatibility between the insolvency procedure and the Civil Procedure Code, Universul Juridic Publishing House, Bucharest, 2019, p. 58-67 and Marcela Comșa, Regulation on insolvency proceedings. Jurisprudence of the Court of Justice of the European Union, Universul Juridic Publishing House, Bucharest, 2017, pp. 267-350.
[4] Publicat în JO L141, din 5.6.2015. [4] Published in OJ L141, of 5.6.2015.
Modificări legislative publicate în luna iulie 2022 Legal Changes of July 2022
Practica Voicu & Filipescu acoperă toate domeniile de expertiză relevante pentru compania dumneavoastră.  În această ediţie vă sunt prezentate câteva modificări legislative recente în următoarele domenii: Voicu & Filipescu is a full service law firm, covering all legal areas relevant to your company’s activity. This issue of our monthly newsletter provides you with a brief description of some of the recent legal amendments in:
Protecția datelor cu caracter personal Soluționarea disputelor Data Protection Dispute resolution
Dreptul muncii Achizitii publice
Employment Public procurement
descarcă versiunea completă în limba română
(.pdf)
download full english version
(.pdf)