NOI PROPUNERI LEGISLATIVE PROMI ȚĂTOARE ÎN DOMENIUL ACHIZIȚIILOR PUBLICE.
Urmare a schimbărilor legislative din ultimul an și jumătate în domeniul achizițiilor publice, atât operatorii economici participanți la procedurile de achiziție publică, cât și autoritățile contractante au început să spere din ce în ce mai mult ca procesul de atribuire a contractelor de achiziție publică va fi unul din ce în ce mai eficient și transparent.
Cu toate acestea, au rămas unele sincope care se doresc a fi înlaturate în prezent prin propuneri legislative foarte interesante cu privire la modificarea și completarea Legii nr. 98/2016 privind achizițiile publice și a Legii nr. 99/2016 privind achizițiile sectoriale. Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr.98/2016 privind achizițiile publice și pentru completarea Legii nr. 99/2016 privind achizițiile sectoriale a fost înregistrată la Senat pentru dezbatere sub nr.B401 în data de 05 septembrie 2017.
Stadiul actual al propunerii legislative este acela că, a fost trimisă pentru obținere aviz de la Consiliul Legislativ și pentru obținerea unui punct de vedere de la Guvern. Propunerea legislativă are drept scop soluționarea unor probleme semnalate de autorități ale administrației publice în ceea ce privește în principal cadrul legislativ reglementat de Legea nr. 98/2016, privind așa zisele achiziții “clasice”.
Se dorește definirea unui prag pentru achizițiile  directe , având în vedere nenumăratele situații imposibil de prevăzut la momentul stabilirii planului anual de achiziții publice, cum ar fi defecțiuni relativ minore la instalații, mașini, echipamente, mobilier etc. acolo unde achiziția ar presupune eventual  atât serv icii de reparații, cât și produse sau materiale, piese de schimb etc.
Se consideră că pe parcursul unui an calendaristic pot apărea numeroase astfel de situații, fiecare diferită; dacă pentru fiecare caz de reparații sau schimb de piese cu valoare mică ar trebui să se deruleze achiziție publică pentru servicii și produse separat, autoritățile locale nu ar mai face nimic altceva decât să deruleze zeci de contracte în diverse faze ale procedurii, cu implicarea întregului aparat al consiliului local.
Astfel, se propune aplicarea procedurii achiziției directe de produse sau servicii, în cazul în care valoarea estimată a achiziției, fără TVA,
este mai mică decât 132.519 Lei , și a procedurii achiziției directe de lucrări în cazul în care valoarea estimată a achiziției, fără TVA, este mai mica de 441.730 Lei.
De asemenea, se propune și că, în cazul în care valoarea estimată a achiziției directe este mai mică decât suma de 10.000