![]() |
Alertă Legislativă | ![]() |
![]() |
Modificări în domeniul legislației achizițiilor publice – OUG nr. 26/2022 pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul investițiilor publice |
Considerații generale |
În vederea implementării proiectelor de infrastructură de interes național și a proiectelor de investiții propuse a fi finanțate din Planul Național de Redresare și Reziliență, precum și în considerarea necesității aprobării unor măsuri privind legislația în domeniul achizițiilor publice, astfel încât să fie evitate întârzierile în implementare și pierderea finanțării, a fost adoptată și a intrat în vigoare la 21 martie 2022 Ordonanța de urgență nr. 26/2022 pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul investițiilor publice (denumită în cele ce urmează „OUG 26/2022“). OUG 26/2022 modifică Legea 98/2016 privind achizițiile publice, Legea 99/2016 privind achizițiile publice sectoriale și Legea 101/2016 privind remediile și căile de atac în materie de atribuire a contractelor de achiziție publică, a contractelor sectoriale și a contractelor de concesiune de lucrări și concesiune de servicii, modificări pe care le sumarizăm în cele ce urmează: |
|
|
Modificări ale Legii nr. 98/2016 și Legii nr. 99/2016 |
Anterior, se făcea referire la o măsură strict necesară și la evenimente imprevizibile în general, nu neapărat care nu puteau fi prevăzute de autoritatea contractantă.Având în vedere caracterul excepțional al situațiilor de acest fel, autoritatea contractantă nu va avea dreptul de a stabili în documentele achiziției durata contractului pe o perioadă mai mare decât cea necesară pentru a face față situației neprevăzute care a determinat aplicarea procedurii de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunț de participare, cu excepția proiectelor de infrastructură de transport transeuropean, când se poate stabili în mod justificat o durată mai mare.
Ofertantului/candidatului i se va acorda un termen de șapte (7) zile lucrătoare pentru a răspunde la solicitarea de clarificare, sub sancțiunea respingerii ofertei ca inacceptabilă. Acest termen poate fi prelungit, la solicitarea ofertantului/candidatului cu cel mult trei (3) zile lucrătoare.
Clarificarea este oportună în contextul în care în cadrul contractelor există și modificări pentru care se pot utiliza rezerve de implementare sau alte mecanisme legale. |
Amendamente aduse Legii nr. 101/2016 |
De asemenea, se reglementează că procedura ordonanței președințiale în materia suspendării rezilierii, rezoluțiunii, denunțării unilaterale sau încetării anticipate a contractelor de achiziție publică este inadmisibilă, întrucât în cazul ordonanței președințiale, acțiunea se va judeca în camera de consiliu, iar autoritatea contractantă, în calitate de pârât nu este citată, neavând deci posibilitatea de a formula apărări.
Termenul de introducere a acţiunii este însă de 30 de zile de la naşterea dreptului pentru acţiunile care decurg din rezoluţiunea, rezilierea, denunţarea unilaterală sau încetarea anticipată a contractelor de achiziţie publică, dacă prin legi speciale nu se prevăd alte termene de prescripţie a dreptului material la acţiune raportat la obligaţiile legale sau contractuale încălcate.
|
Limitarea răspunderii: acest material include doar o descriere succintă a prevederilor legale prezentate și nu reprezintă opinie juridică la speță din partea Voicu & Filipescu. Pentru mai multe detalii și consultanță specifică, nu ezitați să ne contactați la adresa de email: marta.popa@vf.ro sau raluca.mihai@vf.ro |
![]() |
Legal Alert |
![]() |
![]() |
Amendments to the public procurement legislation – GEO no. 26/2022 for amending and supplementing certain normative acts in the field of public investment |
General considerations |
In order to implement infrastructure projects of national interest and investment projects proposed to be financed from the National Recovery and Resilience Plan, as well as considering the need to approve certain measures on public procurement legislation, so as to avoid delays in implementation and loss of funding, it was adopted the Emergency Ordinance no. 26/2022 amending and supplementing certain normative acts in the field of public investments (hereinafter referred to as “GEO 26/2022”), entering into force on March 21, 2022. GEO 26/2022 amends Law 98/2016 on public procurement, Law 99/2016 on sectoral public procurement and Law 101/2016 on remedies and appeals in the award of public procurement contracts, sectoral contracts and concession contracts for works and services, amendments that we summarize below: |
Amendments to Law no. 98/2016 and Law no. 99/2016 |
Previously, reference was made to a strictly necessary measure and to unforeseeable events in general, not necessarily that could not have been foreseen by the contracting authority. In view of the exceptional nature of such cases, the contracting authority shall not be entitled to establish in the procurement documents the duration of the contract for a period longer than necessary to deal with the unforeseen situation which led to the application of the negotiated procedure without prior publication of a contract notice, with the exception of trans-european transport infrastructure projects, where a longer period can reasonably be established.
The tenderer/applicant shall be granted a term of seven (7) working days to reply to the request for clarification, subject to the penalty of rejecting its tender as unacceptable. This term may be extended at the request of the tenderer/applicant with maximum three (3) working days.
This clarification is opportune in the context that there are changes in contracts for which implementation reservations or other legal mechanisms can be used. |
Amendments to Law no. 101/2016 |
|
Disclaimer: Please note that this material includes only a brief description of the facts presented and does not represent a legal opinion on the part of Voicu & Filipescu. For more details, please do not hesitate to contact us at marta.popa@vf.ro or raluca.mihai@vf.ro |