![]() |
|
![]() |
![]() |
Certificate de situație de urgență. Context: Coronavirus | Emergency Situation Certificates. Context: Coronavirus |
O dată cu extinderea pandemiei generată de coronavirusul SARS-CoV-2 și afectarea tot mai acută a tabloului economic mondial, autoritățile guvernamentale din țările afectate au adoptat pachete de măsuri economice și fiscal-bugetare de limitare a consecințelor negative generate de restrângerea sau suspendarea activității agenților economici, în mod adițional față de mecanismele clasice existente în dreptul intern. | With the spread of the pandemic generated by the SARS-CoV-2 coronavirus and the increasingly acute deterioration of the world economic picture, the governments in the affected countries have adopted packages of economic and fiscal-budgetary measures for mitigating the negative consequences generated by the restriction or suspension of the activity of economic operators, in addition to the classic mechanisms existing in national law. |
În acest context a fost adoptat și Ordinul Ministerului Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri nr. 791/24.03.2020 (”Ordinul nr. 791/2020”), publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 248/25.03.2020, prin care s-a aprobat acordarea de Certificate de Situație de Urgență („CSU”) de către Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri („MEEMA”) operatorilor economici afectați, astfel cum a fost stabilit prin art. 12 din Anexa 1 a Decretului nr. 195/16.03.2020 privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României. | In this context, was adopted the Order of the Ministry of Economy, Energy and Business Environment no. 791/24.03.2020 (“Order no. 791/2020”), published in the Official Gazette of Romania, Part I, no. 248 / 25.03.2020, approving the issuance of Emergency Situation Certificates (“ESC”) by the Ministry of Economy, Energy and Business Environment (“MEEBE”) for the affected economic operators, as established by art. 12 of Annex 1 to Decree no. 195/16.03.2020 regarding the establishment of a state of emergency in Romania. |
Operatorii economici eligibili. Utilizarea CSU | Eligible economic operators. Using the ESC |
Potrivit art. 1 alin. (2) din Ordinul nr. 791/24.03.2020, CSU se poate solicita doar de către operatorul economic înstituit prin OUG nr. 29/2020 privind unele măsuri economice și fiscal- bugetare ori alte acte normative ce reglementează măsuri acordate în contextul stării de urgență și OUG nr. 30/2020 pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru stabilirea unor măsuri în domeniul protecției sociale, în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2. | According to art. 1 paragraph (2) of Order no. 791/24.03.2020, an ESC can only be requested by an economic operator entitled to it by GEO no. 29/2020 regarding some economic and fiscal-budgetary measures or other normative acts regulating measures granted in the context of the state of emergency and GEO no. 30/2020 for amending and supplementing certain normative acts, as well as for establishing measures in the field of social security, in the context of the epidemiological situation determined by the spread of the SARS-CoV-2 coronavirus. |
În temeiul OUG 29/20202, CSU vor putea fi folosite în următoarele situații: | Under GEO no. 29/2020, ESCs can be used in the following situations: |
|
|
De aceleași facilități vor beneficia și alte profesii asimilate, precum notarii publici, avocații, executorii judecătorești, cabinetele medicilor de familie, cabinetele stomatologice, etc. | Other similar professions will benefit from the same, such as notaries public, lawyers, bailiffs, family doctors’ practices, dental practices, etc. |
|
|
|
|
|
|
În concluzie, CSU poate fi utilizat în următoarele scopuri: | Therefore, an ESC can be used for the following purposes: |
|
|
|
|
|
|
|
|
Tipurile de CSU ce pot fi solicitate și emise | The types of ESC which can be requested and issued |
|
|
|
|
Se poate cere un singur tip de certificat, iar certificatele pot fi emise doar în timpul stării de urgență. | Only one type of certificate can be requested, and certificates can only be issued during the state of emergency. |
Obținerea CSU | Obtaining an ESC |
Solicitarea eliberării CSU se va face exclusiv prin intermediul mijloacelor electronice, respectiv prin intermediul platformei http://prevenire.gov.ro/ (”Platforma”). Eliberarea certificatului se face automat, electronic, după validarea de către sistem a solicitării. | The request for issuance of the ESC is made exclusively electronically, namely through the platform http://prevenire.gov.ro/ (“The Platform”). The certificate is issued automatically, electronically, after the system validates the request. |
CSU sunt valabile fără semnătură și ștampilă, iar verificarea acestora se poate efectua pe Platformă, după serie și număr. | The ESCs are valid without signature and stamp, and their verification can be performed on the Platform, by their series and number. |
Procedura necesară obținerii CSU este prevăzută în art. 6 din Ordinul nr. 791/2020, constând în: încărcarea de către solicitant în Platformă a datelor de identificare și a declarației de proprie răspundere a reprezentantului legal, prin care acesta atestă că toate informațiile și documentele care stau la baza cererii pentru obținerea certificatului sunt conforme cu realitatea și respectă legislația în vigoare, raportat la tipul de CSU solicitat (modelul declarației fiind disponibil în Platformă). | The procedure required to obtain the ESC is provided in art. 6 of Order no. 791/2020, consisting of: the applicant uploads to the Platform the identification data and the affidavit statement of the legal representative, attesting that all the information and the documents underlying the request for obtaining the certificate are true and in compliance with applicable law, in relation to the type of ESC requested (the statement model is available in the Platform). |
În situația în care reprezentantul legal nu deține semnătură electronică, acesta poate semna olograf, urmând ca toate documentele încărcate să fie semnate electronic de către împuternicitul desemnat în acest sens. | In case the legal representative does not have an electronic signature, they can sign by hand, following that all the uploaded documents will be signed electronically by the representative designated for this purpose. |
Organele abilitate, în cadrul acțiunilor de inspecție și control, verifică documentele care au stat la baza emiterii declarației pe proprie răspundere. Mai mult, potrivit art. 11 alin. (2) din Ordinul nr. 791/2020, în cazul în care există suspiciuni rezonabile cu privire la obținerea CSU fără a fi respectate prevederile legale ori prin neatestarea situației reale, sunt sesizate organele abilitate, în vederea stabilirii măsurilor. | The authorized bodies, during the inspection and control actions, verify the documents that were the basis for issuing the affidavit statement. Moreover, according to art. 11 paragraph (2) of Order no. 791/2020, if there are reasonable suspicions about obtaining an ESC without observing the legal provisions or by failing to ascertain the true situation, the competent bodies are notified in order to establish appropriate measures. |
În termen de 5 zile de la adoptarea și publicarea în Monitorul Oficial a Ordinului nr. 791/2020, MEEMA va asigura adaptarea și funcționarea platformei electronice http://prevenire.gov.ro/. | Within 5 days from the adoption and publication in the Official Gazette of Order no. 791/2020, MEEBE will ensure the adaptation and functioning of the electronic platform http://prevenire.gov.ro/. |
Concluzie | Conclusion |
Certificatul ce atestă situația de urgență este diferit față de avizul pentru forța majoră eliberat de camerele de comerț din România, deși ambele confirmă consecințele asupra mediului economic al pandemiei COVID-19 și totodată au ca scop salvgardarea raporturilor juridice dintre profesioniști. | The certificate attesting the emergency situation is different from the force majeure notice issued by the chambers of commerce in Romania, although both confirm the consequences on the economic environment of the COVID-19 pandemic and at the same time they aim to safeguard the legal relations between professionals. |
Informațiile furnizate în acest document sunt generale și nu reprezintă consultanță juridică în analizarea și soluționarea unei probleme juridice specifice. Dacă aveți întrebări cu privire la o anumită situație, adresați-le la: | The information provided herein presents general information and should not be relied on as legal advice when analyzing and resolving a specific legal issue. If you have specific questions regarding a particular fact situation, please address your queries to: |
Voicu & Filipescu SCA, |
![]() |
- Home
- About us
- Team
- Expertise
- Practice Areas
- Arbitration
- Banking & Finance
- Competition
- Compliance and Consumer protection
- Constructions & Infrastructure
- Corporate & Commercial
- Data Protection & Privacy
- Dispute resolution
- Employment
- Energy and Natural Resources
- Insolvency & Debt recovery
- Insurance
- Intellectual Property
- IT & C
- Mergers & Acquisitions
- Public Procurement & PPP
- Privatisation
- Real Estate
- Tax
- Industries
- Projects
- Arbitration
- Automotive & Parts
- Banking & Finance
- Competition
- Compliance & Consumer protection
- Constructions & Infrastructure
- Corporate & Commercial
- Data Protection & Privacy
- Dispute Resolution
- Employment
- Energy and Natural Resources
- Insolvency & Debt recovery
- Insurance
- Intellectual Property
- IT & C
- Mergers & Acquisitions
- Pharma & Healthcare
- Public Procurement & PPP
- Privatization
- Real Estate
- Tax
- Practice Areas
- VF TAX