Certificate de situație de urgență. Context: Coronavirus

Certificate de situație de urgență. Context: Coronavirus Emergency Situation Certificates. Context: Coronavirus
O dată cu extinderea pandemiei generată de coronavirusul SARS-CoV-2 și afectarea tot mai acută a tabloului economic mondial, autoritățile guvernamentale din țările afectate au adoptat pachete de măsuri economice și fiscal-bugetare de limitare a consecințelor negative generate de restrângerea sau suspendarea activității agenților economici, în mod adițional față de mecanismele clasice existente în dreptul intern. With the spread of the pandemic generated by the SARS-CoV-2 coronavirus and the increasingly acute deterioration of the world economic picture, the governments in the affected countries have adopted packages of economic and fiscal-budgetary measures for mitigating the negative consequences generated by the restriction or suspension of the activity of economic operators, in addition to the classic mechanisms existing in national law.
În acest context a fost adoptat și Ordinul Ministerului Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri nr. 791/24.03.2020 (”Ordinul nr. 791/2020”), publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 248/25.03.2020, prin care s-a aprobat acordarea de Certificate de Situație de Urgență („CSU”) de către Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri („MEEMA”) operatorilor economici afectați, astfel cum a fost stabilit prin art. 12 din Anexa 1 a Decretului nr. 195/16.03.2020 privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României. In this context, was adopted the Order of the Ministry of Economy, Energy and Business Environment no. 791/24.03.2020 (“Order no. 791/2020”), published in the Official Gazette of Romania, Part I, no. 248 / 25.03.2020, approving the issuance of Emergency Situation Certificates (“ESC”) by the Ministry of Economy, Energy and Business Environment (“MEEBE”) for the affected economic operators, as established by art. 12 of Annex 1 to Decree no. 195/16.03.2020 regarding the establishment of a state of emergency in Romania.
Operatorii economici eligibili. Utilizarea CSU Eligible economic operators. Using the ESC
Potrivit art. 1 alin. (2) din Ordinul nr. 791/24.03.2020, CSU se poate solicita doar de către operatorul economic înstituit prin OUG nr. 29/2020 privind unele măsuri economice și fiscal- bugetare ori alte acte normative ce reglementează măsuri acordate în contextul stării de urgență și OUG nr. 30/2020 pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru stabilirea unor măsuri în domeniul protecției sociale, în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2. According to art. 1 paragraph (2) of Order no. 791/24.03.2020, an ESC can only be requested by an economic operator entitled to it by GEO no. 29/2020 regarding some economic and fiscal-budgetary measures or other normative acts regulating measures granted in the context of the state of emergency and GEO no. 30/2020 for amending and supplementing certain normative acts, as well as for establishing measures in the field of social security, in the context of the epidemiological situation determined by the spread of the SARS-CoV-2 coronavirus.
În temeiul OUG 29/20202, CSU vor putea fi folosite în următoarele situații: Under GEO no. 29/2020, ESCs can be used in the following situations:
  • pentru amânarea la plată, potrivit OUG nr. 29/2020, pentru serviciile de utilități – electricitate, gaze naturale, apă, servicii telefonice și de internet, precum și de amânarea la plată a chiriei pentru imobilul cu destinație de sediu social și de sedii secundare, de către întreprinderile mici și mijlocii, astfel cum sunt acestea definite de Legea nr. 346/2004 privind stimularea înființării și dezvoltării IMM-urilor, cu modificările și completările ulterioare, care și-au întrerupt activitatea total sau parțial în baza deciziilor emise de autoritățile publice competente, potrivit legii, pe perioada stării de urgență decretate.
  • for a postponement of payment, under GEO no. 29/2020, for utilities services – electricity, natural gas, water, phone and internet services, as well as a postponement of payment of the rent for the building used for headquarters and secondary offices, by small and medium-sized enterprises, as defined by Law no. 346/2004 on stimulating the establishment and development of SMEs, with subsequent amendments and additions, which have interrupted their activity in whole or in part based on the decisions issued by the competent public authorities, according to the law, during the state of emergency.
De aceleași facilități vor beneficia și alte profesii asimilate, precum notarii publici, avocații, executorii judecătorești, cabinetele medicilor de familie, cabinetele stomatologice, etc. Other similar professions will benefit from the same, such as notaries public, lawyers, bailiffs, family doctors’ practices, dental practices, etc.
  • pentru a nu datora, pe perioada stării de urgență, penalități stipulate pentru întârzieri în executarea obligațiilor decurgând din contractele încheiate cu autoritățile publice, potrivit OUG nr. 29/2020.
  • for not owing, during the state of emergency, penalties for delays in the fulfilment of the obligations arising from contracts concluded with the public authorities, under GEO no. 29/2020.
  • pentru a beneficia de prezumția de forță majoră, în conformitate cu prevederile art. X alin. (3) din OUG nr. 29/2020, IMM-urile pot folosi CSU.
  • for benefitting from the presumption of force majeure in accordance with Art. X paragraph (3) of GEO no. 29/2020, SMEs can use the ESC.
  • Pentru obținerea indemnizației de șomaj tehnic, în condițiile OUG nr. 30/2020, de către angajatorii care întrerup activitatea total sau parțial în baza deciziilor emise de autoritățile publice competente, potrivit legii, pe perioada stării de urgență decretate.
  • for obtaining the temporary unemployment compensation under GEO no. 30/2020, for employers who discontinue their activity in whole or in part based on the decisions issued by the competent public authorities, according to the law, during the state of emergency.
În concluzie, CSU poate fi utilizat în următoarele scopuri: Therefore, an ESC can be used for the following purposes:
  • atestarea faptului că operatorul economic a avut activitatea economică afectată în contextul pandemiei SARS–CoV-2, în relațiile cu terții;
  • for attesting that the economic operator had its economic activity affected in the context of the SARS-CoV-2 pandemic, in relation with third parties;
  • obținerea de facilități de natură fiscală oferite de instituțiile administrației publice centrale sau locale;
  • for obtaining fiscal facilities offered by the central or local public administration;
  • renegocierea anumitor contracte sau în orice relație cu alți operatori economici;
  • for renegotiating certain contracts or in any relation with other economic operators;
  • în relația cu instituțiile financiar-bancare și de leasing sau cu orice alte instituții publice.
  • in relation to financial-banking and leasing institutions or any other public institutions.
Tipurile de CSU ce pot fi solicitate și emise The types of ESC which can be requested and issued
  • Tip 1 (albastru) – regăsit în Anexa 1 a Ordinului nr. 791/2020, se eliberează pe baza declarației din Anexa 3, din care rezultă întreruperea totală sau parțială a activității operatorului economic, ca urmare a deciziilor emise de autoritățile publice în perioada stării de urgență; și
  • Type 1 (blue) – found in Annex 1 of Order no. 791/2020, issued on the basis of the statement in Annex 3, which shows the total or partial interruption of the economic operator’s activity, as a result of the decisions issued by the public authorities during the state of emergency; and
  • Tip 2 (galben) – regăsit în Anexa 2 a Ordinului, se eliberează pe baza declarației din Anexa 3, din care să rezulte înregistrarea unei diminuări a încasărilor în luna martie 2020 cu un procent de minim 25% față de media încasărilor din perioada ianuarie-februarie 2020.
  • Type 2 (yellow) – found in Annex 2 of the Order, issued on the basis of the statement in Annex 3, which shows a decrease of the income in March 2020 of at least 25% compared to the average of the income between January and February 2020.
Se poate cere un singur tip de certificat, iar certificatele pot fi emise doar în timpul stării de urgență. Only one type of certificate can be requested, and certificates can only be issued during the state of emergency.
Obținerea CSU Obtaining an ESC
Solicitarea eliberării CSU se va face exclusiv prin intermediul mijloacelor electronice, respectiv prin intermediul platformei http://prevenire.gov.ro/ (”Platforma”). Eliberarea certificatului se face automat, electronic, după validarea de către sistem a solicitării. The request for issuance of the ESC is made exclusively electronically, namely through the platform http://prevenire.gov.ro/ (“The Platform”). The certificate is issued automatically, electronically, after the system validates the request.
CSU sunt valabile fără semnătură și ștampilă, iar verificarea acestora se poate efectua pe Platformă, după serie și număr. The ESCs are valid without signature and stamp, and their verification can be performed on the Platform, by their series and number.
Procedura necesară obținerii CSU este prevăzută în art. 6 din Ordinul nr. 791/2020, constând în: încărcarea de către solicitant în Platformă a datelor de identificare și a declarației de proprie răspundere a reprezentantului legal, prin care acesta atestă că toate informațiile și documentele care stau la baza cererii pentru obținerea certificatului sunt conforme cu realitatea și respectă legislația în vigoare, raportat la tipul de CSU solicitat (modelul declarației fiind disponibil în Platformă). The procedure required to obtain the ESC is provided in art. 6 of Order no. 791/2020, consisting of: the applicant uploads to the Platform the identification data and the affidavit statement of the legal representative, attesting that all the information and the documents underlying the request for obtaining the certificate are true and in compliance with applicable law, in relation to the type of ESC requested (the statement model is available in the Platform).
În situația în care reprezentantul legal nu deține semnătură electronică, acesta poate semna olograf, urmând ca toate documentele încărcate să fie semnate electronic de către împuternicitul desemnat în acest sens. In case the legal representative does not have an electronic signature, they can sign by hand, following that all the uploaded documents will be signed electronically by the representative designated for this purpose.
Organele abilitate, în cadrul acțiunilor de inspecție și control, verifică documentele care au stat la baza emiterii declarației pe proprie răspundere. Mai mult, potrivit art. 11 alin. (2) din Ordinul nr. 791/2020, în cazul în care există suspiciuni rezonabile cu privire la obținerea CSU fără a fi respectate prevederile legale ori prin neatestarea situației reale, sunt sesizate organele abilitate, în vederea stabilirii măsurilor. The authorized bodies, during the inspection and control actions, verify the documents that were the basis for issuing the affidavit statement. Moreover, according to art. 11 paragraph (2) of Order no. 791/2020, if there are reasonable suspicions about obtaining an ESC without observing the legal provisions or by failing to ascertain the true situation, the competent bodies are notified in order to establish appropriate measures.
În termen de 5 zile de la adoptarea și publicarea în Monitorul Oficial a Ordinului nr. 791/2020, MEEMA va asigura adaptarea și funcționarea platformei electronice http://prevenire.gov.ro/. Within 5 days from the adoption and publication in the Official Gazette of Order no. 791/2020, MEEBE will ensure the adaptation and functioning of the electronic platform http://prevenire.gov.ro/.
Concluzie Conclusion
Certificatul ce atestă situația de urgență este diferit față de avizul pentru forța majoră eliberat de camerele de comerț din România, deși ambele confirmă consecințele asupra mediului economic al pandemiei COVID-19 și totodată au ca scop salvgardarea raporturilor juridice dintre profesioniști.  The certificate attesting the emergency situation is different from the force majeure notice issued by the chambers of commerce in Romania, although both confirm the consequences on the economic environment of the COVID-19 pandemic and at the same time they aim to safeguard the legal relations between professionals.
Informațiile furnizate în acest document sunt generale și nu reprezintă consultanță juridică în analizarea și soluționarea unei probleme juridice specifice. Dacă aveți întrebări cu privire la o anumită situație, adresați-le la: The information provided herein presents general information and should not be relied on as legal advice when analyzing and resolving a specific legal issue. If you have specific questions regarding a particular fact situation, please address your queries to:

Voicu & Filipescu SCA,
office@vf.ro

Tel. (+4) 021 314 02 00