Dosarul prețurilor de transfer. Proiectele echipei multidisciplinare de la Voicu & Filipescu și atuurile profesioniștilor coordonați de Alex Tabacu, Tax Partner

 

Alex Tabacu – Interviu BizLaywer

Pentru a nu risca sancțiuni sau, mai grav, pentru a nu ajunge în situația de a plati impozite suplimentare catre stat, marii contribuabili implicați în tranzacții cu firme afiliate trebuie sa acorde o atenție deosebita întocmirii anuale a dosarului prețurilor de transfer. Problematica este una extrem de delicata și trebuie tratata cu maxima atenție.

 Alex Tabacu, Tax Partner în cadrul grupului Voicu & Filipescu, atrage atenția ca dosarul prețurilor de transfer trebuie sa respecte criteriile și condițiile indicate în reglementarile fiscale în vigoare. “Atât structura, cât și conținutul dosarului sunt importante. Firmele trebuie, în primul rând, sa defineasca corect fluxurile operaționale, sa descrie în mod obiectiv tranzacțiile realizate și modul de alocare a riscurilor aferente și sa realizeze un studiu de benchmarking adecvat și relevant”, puncteaza expertul.

Riscurile generate de un dosar de transfer defectuos întocmit sunt semnificative și ele nu rezulta atât din amenzile prevazute în Codul de procedura fiscala, amenzi care sunt cuprinse între 12.000-14.000 lei, cât mai ales din consecințele ce apar ca urmare a derularii unui control al autoritaților fiscale. ”Sancțiunea cea mai severa consta în posibila retratare a tranzacțiilor de catre autoritațile fiscale și ajustare a prețurilor de transfer. În acest caz pot fi generate sume semnificative de impozit pe profit și obligații fiscale accesorii suplimentare”, explica Alex Tabacu.

Cerințele clienților

Echipa firmei Voicu & Filipescu dedicata proiectelor de acest tip este formata din cinci profesioniști și este coordonata de Alex Tabacu. Clientul standard este compania multinaționala cu sedii în mai multe țari membre UE care fie redacteaza pentru prima data un dosar de prețuri de transfer, fie actualizeaza periodic dosare de preț de transfer realizate în perioada anterioara.

“Multe dintre solicitarile de asistența vin din partea companiilor multinaționale care au întocmit un dosar al prețurilor de transfer la nivel de grup și intenționeaza customizarea și adaptarea acestuia și la nivel local. Asistența noastra consta în analiza business-ului respectiv și identificarea fluxurilor operaționale, economice, financiare, în identificarea riscurilor potențiale, gruparea și alocarea acestora între entitațile participante la tranzacție. De asemenea, acordam asistența în legatura cu respectarea dispozițiilor legale interne referitoare la structura și conținutul dosarului prețurilor de transfer precum și în legatura cu adaptarea dosarului de transfer pricing realizat la nivelul grupului pentru tranzacțiile entitații locale”, arata Alex Tabacu.

Probabil cel mai complicat caz a fost cel al unei companii de consultanța internaționale al carui dosar de prețuri de transfer a fost contestat de catre ANAF, dar în cele din urma atât premizele, cât și rezultatele menționate în dosarul de transfer pricing au fost acceptate ca fiind rezonabile și corecte. Întreg procesul de asistența a durat mai mult de  un an de zile.

Firma de avocatura asista clienții în întocmirea dosarelor de transfer, iar ulterior, daca este cazul, îi reprezinta în relația cu autoritațile fiscale. ”În cazurile în care am fost implicați în redactarea dosarului prețurilor de transfer asistența noastra continua și în cadrul inspecțiilor fiscale atât pentru a explica conținutul dosarului prețurilor de transfer și a clarifica aspectele punctate de autoritațile de control, cât și pentru a explica anumite aspecte operaționale și/sau fiscale în legatura cu tranzacțiile realizate cu entitațile afiliate. O astfel de misiune este coordonata de regula de catre un expert fiscal, iar echipa de lucru este multidiciplinara incluzând, în primul rând fiscaliști, dar și avocați specializați în operațiuni corporate și litigii, în special pentru etapele ulterioare inspecției fiscale”, menționeaza specialistul Voicu & Filipescu.

În prezent focusul în zona prețurilor de transfer este în zona de consultanța. Alex Tabacu subliniaza ca, în ultimul an, inspecțiile fiscale care au inclus și componenta de analiza a dosarului prețurilor de transfer au fost destul de rare. “Ca principiu însa, în cazul în care conținutul dosarului prețurilor de transfer este chestionat de catre inspectorii fiscali, iar acest fapt atrage dupa sine penalitați fie sub forma de amenzi, debite fiscale principale sau debite fiscale accesorii suplimentare, clienții decid urmarea cailor legale de contestare atât pe cale administrativa, cât și judiciara”, mai spune expertul.

De altfel, în ultima perioada instanțele din România au capatat experiența în astfel de spețe, existând un grad mai mare de floxibilitate. “De regula instanțele de judecata admit proba cu expertiza contabila-fiscala și, în cele mai multe dintre cazuri, opinia expertului este cea care are o importanța ridicata în soluționarea subiectelor în disputa”, arata Alex Tabacu.

Atuurile Voicu & Filipescu în proiecte de acest tip

Printre atuurile echipei de avocați a firmei Voicu & Filipescu, care acorda consultanța companiilor în proiecte legate de prețuri, trebuie menționata, în primul rând, existența unei experiențe integrate (legal, finance, tax). La toate acestea se adauga o buna cunoaștere a mediului și practicilor fiscale locale, dar și experiența în lucru cu echipe de fiscaliști din alte jurisdicții. De asemenea, experții firmei dau dovada de flexibilitate în abordare în funcție de cerințele specifice ale clientului, dar și în în procedura de stabilire a onorariului în funcție de particularitațile misiunii. De altfel, practica este destul de variata și în funcție de proiect sunt folosite toate cele trei procedee de stabilire a onorariului (rate orare, blended rates sau bugete). În cazul activitații de consultanța, cel mai adesea sunt folosite bugetele.